عروسک بازی؛ کمی متفاوت!

  زیست نیوز: 



تاريخ : جمعه 22 آذر 1392 | 22:16 | نویسنده : عاطفه |
باشگاه خبرنگاران: رشد بیش از حد یکی از دندانهای فک پایین خرگوش موجب بروز ناراحتی‌هایی مبنی بر غذا خوردن این خرگوش شد.

به گفته محققان دندانهای خرگوش به طور مداوم رشد می‌کنند و با جویدن میزان رشد آن کنترل می‌شود.

به گفته این گروه محقق جوان در هواینان استان جیانگ هو در چین استفاده از مواد فیبر دار بیش از حد موجب بروز چینی اختلالاتی می شود.

این دندان توسط گروه دندان پزشکی درست خواهد شد.





تاريخ : جمعه 22 آذر 1392 | 22:6 | نویسنده : عاطفه |

نحوه نگهداری و تكثير فايتر




نام : فایتر ( جنگجو )
زادگاه : تایلند و جنوب شرقی آسیا
اندازه : 12- 10 سانتیمتر رشد می کنند .
سازگاری : به ماهی های دم بلند آسیب رسانده ولی با ماهیهای بزرگتر از خود قابل نگهداری است .
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = 27- 24 درجه سانتیگراد – PH = 6.5 – 8.2
تغذیه : انواع غذاهای خشک


فایتر یکی از اعضای خانواده ی گورامی ها به شمار می روند که یک تفاوت اساسی سبب تمایز بین آنها شده است و ان اینست که : گورامی ها بسیار صلحجو بوده و به جز در زمان تولید مثل به ماهی های دیگر آسیبی نمی رسانند ؛ اما فایتر ها همانطور که از نامشان پیداست ، بسیار مهاجم بوده و با گونه های کمی از ماهی ها قابل نگهداری هستند .
در بیش تر مراکز فروش ماهی هم فایتر ها را برای جلوگیری از آسیب رساندن به سایر ماهی ها آنها را در لیوان نگهداری می کنند .







نکته : هرگز فایتر را نباید با زنده زاها نگهداری کنید ، چون علاوه بر خوردن بچه های آنها ، علاقه ی زیادی به خوردن دم بلند آنها دارد و نهایتاً سبب مرگ زنده زاها می شود .
اما فایتر را می توان با گورامی ها ، بارب ها ، آنجل ها ، لوچ ها ، شارک ها و سایر ماهی ها ی بزرگتر از خود که باله ی بلند و نرمی ندارند ؛ نگهداری کرد .
تذکر : هرگز نباید فایتر نر را با فایتر دیگری ( چه نر و چه ماده ) در یک تانک نگهداری کرد ، چون باعث دعوا بین آن دو و مرگ یکی از طرفین می شود . اما فایتر های ماده را می توان با هم نگهداری کرد .
نحوه ی تشخیص جنسیت : نر ها باله های کشیده و بلندی دارند در حالی که در ماهی ماده این باله ها از یک یا دو سانتی متر بیش تر تجاوز نمی کند .










نحوه ی تکثیر : پس از اینکه متوجه شدید فایتر نر روی آب ( کنج تانک ) با دهان خود حباب هوا درست می کند ، می توان آن را به یک تانک حداقل 40 لیتری منتقل کرده و پس از ریختن محلول ضد عفونی ( به ازای هر 5 لیتر یک قطره ) در آب ماهی ماده را در تانک قرار دهید .
شکم ماهی ماده در زمان بارداری بسیار ورم کرده و از دیگر ماهیان دوری می کند .





آنها همانند گورامی ها دور هم می چرخند و توپی گرد را تشکیل می دهند که در این زمان ماهی نر با یک ضربه تخم ها را از شکم ماده بیرون کشیده و از هم جدا می شوند .





پس از اینکه فایتر ماده به طور کامل تخم ریزی کرد ، آن را به تانک دیگری منتقل کنید تا تخم ها را نخورد .
اما تخم ها به دلیل سبک بودن به روی آب رفته و فایتر نر آنها را درون حباب های ایجاد کرده روی آب قرار می دهد تا راحت تر آنها را بارور کند .







نکته : می توان برای جلوگیری از پخش شدن حباب ها در آب یک برگ کاهو را روی آب قرار داد تا فایتر نر زیر آنها حباب ها را ایجاد کند .






اما 48 ساعت پس از بارور شدن تخم ها ، بچه ها از آن بیرون می آیند که فایتر نر یک یا دو هفته از آنها مراقبت می کند و پس از این مدت باید فایتر نر را به تانک دیگر منتقل کرده و بچه ها را با غذاهای پودر شده ای مانند کرم قرمز و کرم فشرده تغذیه کرد .
تذکر : حتی پس از یکبار تخم ریزی فایتر ها هم نباید آنها را با هم در تانک نگهداری کرد .






تاريخ : پنج شنبه 30 آبان 1392 | 13:27 | نویسنده : عاطفه |
به گزارش باشگاه خبرنگاران، شاید "کارل بارکس"، یکی از معروف‌ترین تصویرگران کتاب‌های مصور وقتی مشغول خلق "دونالد داک" و "اسکروچ" بود خودش هم نمی‌دانست که آن‌ها سال‌های سال با بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترهایشان زندگی خواهند کرد و از محبوب‌ترین شخصیت‌های داستان‌های مصور محسوب خواهند شد. پس از آن بدنبال فراخوانى استودیو دیزنى براى جذب چند نیرو براى بخش طراحى، علاقه‌ی شخصى و نبوغ کارل در طرح موقعیت‌هاى کمیک سبب شد تا وى را به بخش داستان‌نویسى استودیو دیزنی منتقل کنند.
 
اکنون که نزدیک به 80 سال از آن زمان می گذرد، اردک‌هاى فانتزى او هنوز در قالب "اسکروچ"، "اردک خسیس" و "دونالد داک" مشهورند. بی‌شک کارل بارکس با شوخ‌طبعی آثارش، تاثیر زیادی بر صنعت طراحی داستان‌های مصور بویژه برای کودکان گذاشت. در ادامه ایمیل دونالد داک و 19 شخصیت کارتونی دیگر را در مقایسه با زندگی واقعی آنها می بینید.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


تاريخ : پنج شنبه 30 آبان 1392 | 12:53 | نویسنده : عاطفه |

این سگ که نامش اسکار است به تمامی کشور های جهان سفر کرده است ولی چند وقت پیش در کالیفرنیا توسط یک ماشین کشته شد .

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

 

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

سگی که کل دنیا را سفر کرد ! + عکس

  • تدوین : گروه سرگرمی کلیشه


تاريخ : سه شنبه 21 آبان 1392 | 13:2 | نویسنده : عاطفه |
عکسهای دیدنی: اینم دوستی سگ و الاغ
عکسهای دیدنی: اینم دوستی سگ و الاغ 
 
عکسهای دیدنی: اینم دوستی سگ و الاغ

.



تاريخ : پنج شنبه 16 آبان 1392 | 12:33 | نویسنده : عاطفه |

حقوق حیوانات در قانون مجازات اسلامی (مصوب 7/9/1370) 

 
برگرفته از کتاب مجموعه کامل قوانین دامپزشکی

تالیف دکتر حسن جعفرزاده
ماده 357 -  صاحب هر حیوانی که خطر حمله و آسیب رساندن آنرا می داند باید آنرا حفظ نماید و اگر در اثر اهمال و سهل انگاری موجب تلف یا خسارت گردد صاحب حیوان عهده دار می باشد و اگر از حال حیوان که خطر حمله و زیان رساندن به دیگران در آن هست آگاه نباشد یا آنکه آگاه باشد ولی توانایی حفظ آنرا نداشته باشد و در نگهداری او کوتاهی نکند عهده دار خسارتش نیست .

ماده 358 -  هرگاه حیوانی به کسی حمله کند و آن شخص بعنوان دفاع از خود به مقدار لازم او را دفع نماید و همین دفاع موجب مردن یا آسیب دیدن آن حیوان شود  ، شخص دفع کننده ضامن نمی باشد و همچنین اگر آن حیوان را از هجوم به نفس یا مال محترم بعنوان دفاع به مقدار لازم بازدارد و همین کار موجب تلف و یا آسیب او شود عهده دار نخواهد بود .

تبصره -  هرگاه در غیر مورد دفاع یا در مورد دفاع بیش از مقدار به آن آسیب وارد شود شخص آسیب رساننده ضامن می باشد .


animal_rights_2.jpg

 




ماده 359 -  هرگاه با سهل انگاری و کوتاهی مالک حیوانی به حیوانی دیگر حمله کند و آسیب برساند مالک آن عهده دار خسارت خواهد بود و هرگونه خسارتی بر حیوان حمله کننده و مهاجم وارد شود کسی عهده دار آن نمی باشد .

ماده 360 -  هرگاه کسی با اذن وارد خانه کسی بشود و سگ خانه به او آسیب برساند صاحب خانه ضامن می باشد  ، خواه آن سگ قبلاً در خانه بوده یا بعداً وارد شده باشد و خواه صاحب خانه بداند که آن حیوان او را آسیب می رساند و خواه نداند .

ماده 361 -  هرگاه کسی که سوار حیوان است حیوان را در جایی متوقف نماید ضامن تمام خسارت هایی است که آن حیوان وارد میکند .

ماده 362 -  هرگاه کسی حیوانی را بزند و به آن حیوان در اثر زدن خسارتی وارد نماید  ، آن شخص زننده عهده دار خسارت های وارده خواهد بود .

ماده 679 -  هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد .

ماده 680 -  هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد .

ماده 688 -  هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده  ، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید  ، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه ها  ، زباله در خیابانها و کشتار غیرمجاز دام  ، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد .

تبصره یک -  تشخیص اینکه اقدام مزبور تهدید علیه بهاشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می شود و نیز غیرمجاز بودن کشتار دام و دفع فضولات دامی و همچنین اعلام جرم مذکور حسب مورد برعهده وزارت بهداشت  ، درمان و آموزش پزشکی  ، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی خواهد بود .

 



تاريخ : پنج شنبه 16 آبان 1392 | 12:18 | نویسنده : عاطفه |

آشنایی با چند مدل آکواریوم

مهارت‌های زندگی > فوت و فن- همشهری آنلاین- ندا شریف:
استفاده از آکواریوم به عنوان بخشی از دکوراسیون، باعث آرامش شده، جو خانه را به خصوص برای آن‌هایی که به طبیعت علاقمندند، عوض می‌کند. می‌توان از آکواریوم در جاهای مختلف استفاده و علاوه بر زیبایی، آن را کاربردی‌تر کرد.

سعی کنید به آکواریوم به عنوان یک مکعب‌مستطیل ساده نگاه نکنید و از شکل‌های مختلف و مناسب آن به عنوان میز پذیرایی، میز ناهار‌خوری، میز کف‌شیشه‌ای، یک تابلوی بزرگ متحرک یا یک پارتیشن برای جدا کردن دو قسمت از خانه استفاده کنید.

وسایل داخل آکواریوم به اندازه انتخاب ماهی‌ها و حتی بیش‌تر از آن اهمیت دارد. سعی کنید آکواریوم را به بهترین شکل تزیین کنید و نهایت سلیقه خود را نشان دهید.


- اگر از فضای سرویس‌های بهداشتی خسته شده‌اید، می‌توانید بدون تعجب از آکواریوم به عنوان روشویی استفاده کنید. این مدل خاص بوده، برای این منظور طراحی شده است. کاملا کاربرد داشته، زیبایی و آرامش ذهن را به همراه دارد.

کف آکواریوم را با شن پر و از نور مناسب استفاده کنید.

در نظر گرفتن 2 جاصابونی در دو طرف، برای تمیز کردن سطح آکواریوم است. جنس شیرآلات از کروم است. در این مدل تدابیر لازم برای تصفیه آب، اکسیژن‌رسانی و فیلتر در نظر گرفته شده است.

آشنایی با چند مدل آکواریوم

- با نصب آکواریوم به دیوار، منظره طبیعی را به خانه آورید. این نوع آکواریوم به خصوص برای دفتر کار مناسب است و به آن عمق و معنا می‌دهد. شاید خیلی‌ها نصب آکواریوم به دیوار را به زدن تلویزیون پلاسما یا قاب عکس به دیوار ترجیح می‌دهند.

ارتفاع نصب به نظر شما بستگی دارد. می‌توانید از قسمت‌های پرت و تو رفته هم برای قرار دادن آکواریوم استفاده کنید.

این آکواریوم‌ دارای اندازه‌های مختلف و رنگ‌های متنوع و از جنس شیشه و آکریلیک است. تمیز کردن و نصب وسایل آن‌ از طریق پشت قاب به‌راحتی امکان‌پذیر است.

آشنایی با چند مدل آکواریوم

- این مدل باریک و بی‌زاویه، آن‌قدر بزرگ است که به عنوان پارتیشن و صفحه طبیعی متحرک از آن استفاده شود.

از جمله مزایای آن ایجاد زاویه دید 360 درجه است که از هر گوشه قابل دیدن و مناسب دکوراسیون فضاهای بزرگ و ویلا مانند است.

با این آکواریوم به دنیای آبزیان و اعماق آقیانوس‌ها روید.

آشنایی با چند مدل آکواریوم

- در این نوع آکواریوم‌ جای مناسب برای تعویض آب در نظر گرفته شده بنابر این نگرانی‌ای از این بابت نداشته باشید.

انتخاب شن‌های آبی لاجوردی برای کف آکواریوم و سایر تزیینات با رنگ‌های متضاد جلوه بیشتری به آن داده و نگاه کردن به آن به خصوص بعد از مطالعه یا کارهای سخت ذهنی آرامش‌بخش است.

آشنایی با چند مدل آکواریوم

- از این مدل برای گیاهانی مثل گل مرداب یا گیاهان مورد علاقه استفاده کنید تا به جز آکواریوم همزمان فضای سبزی زیبا و مناسب داشته باشید.

انتخاب گیاهان زیبا دکوراسیون شما را کامل می‌کند.

آشنایی با چند مدل آکواریوم

سعی کنید با طرز نگه‌داری از ماهیان آکواریومی آشنا شوید.

سایر موارد و کاربردها به حسن سلیقه و ابتکار شما بستگی دارد و مطمئنا جالب خواهند بود.

http://www.homeinteriorszone.com

 



تاريخ : پنج شنبه 2 آبان 1392 | 13:1 | نویسنده : عاطفه |

مورچه های بافنده که به صورت بومی در ویتنام زندگی می کنند یکی از قوی ترین حیوانات روی زمین هستند. این مورچه ها به عنوان وزنه بردارهای حرفه ای در میان حشرات شناخته می شود و زور زیاد خصوصیت اصلی آن ها به حساب می آید.

به گزارش نامه، مورچه موجودی با شگفتی های بسیار زیاد است که نمی توان تمام زندگی آن ها را آنالیز کرد. مورچه ها گونه های متفاوتی دارند که هر کدام دارای خصوصیت جالبی هستند.

دنیای حیوانات بسیار بزرگ و زیباست به طوری که در گوشه گوشه دنیای آن ها شگفتی های بی نظیری وجود دارد. مورچه های یکی از گونه های شگفت انگیز دنیا هستند که هنوز هم داشنمندان مواردی در مورد ان ها نمی دانند.

مورچه های بافنده که به صورت بومی در ویتنام زندگی می کنند یکی از قوی ترین حیوانات روی زمین هستند. این مورچه ها به عنوان وزنه بردارهای حرفه ای در میان حشرات شناخته می شود و زور زیاد خصوصیت اصلی آن ها به حساب می آید.


مورچه ها را زمانی که یک دانه برنج به دوش دارند دیده اید ولی  مورچه بافنده می تواند یک فلفل بزرگ و یا حتی مداد را به راحتی بلند کرده و به لانه اش ببرد. آن ها معمولا خانه های بسیار بزرگی می سازند تا آذوغه ای که حمل می کنند را در آن قرار دهند. 

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران، این مورچه ها هر کدام نزدیک به 4 تا 10 میلیمتر طول دارند و هیچ حالت تندخو یا خراب کاری نیز در آن ها دیده نشده است. این مورچه ها معمولا از مواد غذایی که روی زمین افتاده است استفاده می کنند و به درختان آسیب نمی زنند از این رو کشاورزان نیز با آن ها کاری ندارند. 

 

 



تاريخ : پنج شنبه 18 مهر 1392 | 17:40 | نویسنده : عاطفه |

چیزی نمیگویم

اما با تمامی حوصله اش میفهمد تمامی ناگفته هایم را

زبان من فرشتگانی هستند که بی تفاوت از کنارم نمیگذرند

"روز دامپزشک بر تمامی فرشتگان مبارک"

 

  

 

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 14 مهر 1392 | 16:55 | نویسنده : عاطفه |
عکسهای حیوانات خانگی بسیار عجیب و غریب
عکسهای حیوانات خانگی بسیار عجیب و غریب
دلیلی که به حیوانات، حیوان گفته می‌شود، وحشی بودن آنهاست. حیوانات به طور غریزی تلاش بسیاری برای بقای نسلشان می‌کنند. اکثر حیوانات فقط کارهایی را انجام می‌دهند که برای آزاد ماندن، زاد و ولد کردن، حفاظت از فرزندان، حفظ قلمرو و سیر کردن شکم با مواد غذایی مطلوب، ضروری هستند. حال بیایید نگاه مختصری به گونه هایی از حیوانات بزنیم که از قلمرو اصلی و محیطی که به آن تعلق دارند به جمع انسانها پیوسته اند؛ به محیط های خانگی؛ نگهداری حیواناتی که بعضا جذاب، دلفریب، زشت، زیبا، خطرناک و بی رحم بودن آنها از تفاوت فرهنگ ها در این خصوص بین جوامع مختلف حکایت دارد ...


تاريخ : پنج شنبه 11 مهر 1392 | 11:42 | نویسنده : عاطفه |

خوکچه هندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو
خوکچه هندی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جَوَندگان
زیرراسته: تشی‌شکلان[۱]
تیره: خوگچگان هندی[۲]
زیرخانواده: خوکچه‌هندیان[۳]
سرده: خوکچه‌های هندی[۴]
گونه: C. porcellus
نام علمی
Cavia porcellus
(ارکس‌لبن، ۱۷۷۷)
مترادف‌ها

Mus porcellus
Cavia cobaya
Cavia anolaimae
Cavia cutleri
Cavia leucopyga
Cavia longipilis

خوکچه هِندی جانوری است که انگلیسی‌ها آن را خوک گینه (Guinea pig) می‌نامند. اما این حیوان نه به خوکها ربطی دارد نه به هندوستان نه حتی به گینه؛ بلکه این حیوان جونده‌ای خون گرم است که از خویشاوندان خرگوش به‌شمار می‌آید.

خوکچه هندی بومی آمریکای جنوبی است و بسیار پیش‌تر از آنکه اسپانیایی‌ها به آمریکا قدم بگذارند اینکاها این حیوان را دست‌آموز کرده بودند و حتی از گوشت آن خوراکی تهیه می‌کردند و در مراسم مذهبی و طب سنتی از آن استفاده می‌کردند. پس از کشف قاره آمریکا این جانور در قرن ۱۶ به اروپا نیز راه یافت و حتی در اروپا نیز آن را می‌خوردند. در حال حاضر تنها اهالی کشور پرو از آن تغذیه می‌کنند.

شکل ظاهری

خوکچه هندی جونده بزرگی است. وزنش بین ۷۰۰ گرم تا ۱٫۲۰۰ گرم متغیر است و ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر درازا دارد. دم ندارد و گوشهای برهنه و گرد و کوچکی دارد. در پاهای پیشین آن چهار انگشت و در پاهای عقبی آن سه انگشت وجود دارد و از سر هر یک از انگشتان نیز چنگال پهنی برآمده‌است. معمولاً به طور میانگین چهار تا پنج سال عمر می‌کنند اما در شرایط خوب تا ۸ سال هم عمر کرده‌اند. طول عمر یک خوکچه هندی که در کتاب رکوردها ثبت شده‌است ۱۴ سال و ۱۰ ماه و ۲ هفته بوده‌است.

عادات

خوکچه هندی

در طبیعت دیگر این حیوان وجود ندارد و فقط چند نوع دیگر آن هنوز وجود دارند. در اسارت حیوانی آرام می‌باشد. در طبیعت خوکچه‌های هندی در گروههایی متشکل از چند ماده و یک نر جوان زندگی می‌کنند و مادامی که برای خود لانه‌ای حفر نکرده باشند در لانه دیگر حیوانات زندگی می‌کنند و هنگام تاریک روشن هوا برای تغذیه از لانه خارج می‌شود. این حیوانات حافظه خوبی دارند و جای غذاها را به خوبی به یاد می‌آورند. آنها نمی‌توانند از جایی بالا بروند و فقط می‌توانند از موانع کوتاه بپرند. همچنین آنها خیلی فرز نیستند. خوکچه هندی به سرعت می‌ترسد و از جای خود فرار می‌کند. نرها با یکدیگر خصمانه رفتار می‌کنند و گوشهای همدیگر را گاز می‌گیرند و در برابر هم موهایشان را پف می‌دهند و جیغ می‌زنند. وقتی تحریک و عصبانی شوند پیاپی به هوا می‌پرند. همچنین خوکچه هندی شناگر ماهری است. حس بینایی در آنها بسیار ضعیف است اما حواس دیگر مانند بساوایی و بویایی بسیار پیشرفته‌است. همچنین آنها با اصواتی به صورت بسیار ابتدایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

مانند بیشتر جونده‌ها این حیوان نیز دائما خود را تمیز می‌کند٬ ماده سفید شیری رنگی از چشمانشان ترشح می‌شود که آن را به موهایشان می‌مالند و خود را تمیز می‌کنند. بعضی وقتها نرها در گروه موهای یکدیگر را تمیز می‌کنند البته این بخاطر رعایت سلسله مراتب قدرت در گروه می‌باشد.

خوکچه هندی مو بلند نوعی خوکچه‌است.

بارداری

حیوان ماده در طول سال می‌تواند باردار شود اما معمولاً در فصل بهار زایمان می‌کند. معمولا در هر زایمان تا ۵ نوزاد می‌تواند بدنیا بیاورد. دوره آبستنی‌اش نسبت به سایر جوندگان طولانی تر است و از ۵۹ تا ۷۲ روز طول می‌کشد (میانگین ۶۳ تا ۶۸ روز) به علت دوره طولانی بارداری ماده‌ها ممکن است در این دوره بزرگ و بادمجانی شکل بشوند. البته تغییر اندازه در حیوانات مختلف متفاوت است. نوزاد خوکچه با موهایی کاملا رشد کرده به دنیا می‌آید و دارای دندان و پنجه کامل و همچنین بینایی نصفه نیمه هستند. بلافاصله بعد از تولد شروع به حرکت کردن می‌کنند و خیلی زود می‌توانند غذاهای جامد را بخورند. اگرچه به شیر خوردن نیز ادامه می‌دهند. نوزادان ۱ تا ۶ عدد و میانگین ۳ عدد هستند. بزرگترین رکورد زایمان تا کنون ۱۷ نوزاد در یک زایمان بوده‌است. در زایمانهایی که تعداد کمتری بچه بدنیا می‌آید خیلی به دشواری ممکن است بزرگ شدن بچه‌ها به مشکل بر بخورد. اما در زایمانهای با تعداد بچه بیشتر٬ تعداد مرگ و میر نیز بیشتر است. اما چون همه نوزادها در یک مرحله از رشد به دنیا می‌آیند و می‌توانند از چیزهای دیگر هم تغذیه کنند نبود شیر مادر به اندازه کافی اثر زیادی در مرگ و میر نوزادان ندارد.

بچه خوکچه در حالی که ۸ ساعت پیش متولد شده‌است.

نوع نر در ۵ تا ۶ هفتگی بالغ می‌شود و ماده‌ها نیز کمی زودتر در ۴ هفتگی بالغ می‌شوند و می‌توانند زایمان کنند. ماده‌ها می‌توانند ۶ تا ۴۸ ساعت بعد از زایمان دوباره آماده جفت گیری شوند اما اگر جفت گیری کنند زایمان سالمی نخواهند داشت و برای سلامتی خودشان نیز مناسب نیست. مسمومیت حاملگی بسیار در بین این حیوانات رایج است و باعث مرگ خیلی از خوکچه‌های آبستن می‌شود. نشانه‌های این مسمومیت شامل کم تحرکی٬ بی اشتهایی و ترشح بیش از اندازه بزاق دهان است. مسمومیت حاملگی معمولاً در دماهای بالا و گرم رایج است. از دیگر عوارض این مسمومیت می‌شود به ایجاد غده در سینه و همچنین پایین افتادگی رحم اشاره نمود.

تغذیه

خوکچه دندانهای آسیاب مخصوصی برای خوردن گیاهان دارد که در طول عمرش دائما رشد می‌کنند. بیشتر حیوانات گیاه خوار پستاندار دارای دستگاه گوارشی بزرگی هستند٬ دستگاه گوارشی خوکچه هندی نیز از سایر جونده‌ها بزرگتر است. آنها باید غذایشان را با مدفوع خواری تکمیل کنند و بنابر این مدفوع خودشان را می‌خورند. البته آنها تمام مدفوع خود را مصرف نمی‌کنند و مقداری از آن را دفع می‌کنند. این کار برای آن انجام می‌شود که ویتامین بی و فیبر و باکتریهای لازم برای گوارش را بازیافت کنند. مدفوع مستقما هنگامی که از مقعد دفع می‌شود خورده می‌شود مگر آنکه خوکچه بسیار چاق یا حامله باشد. این عادت خوکچه‌ها با خرگوش مشترک است.

دندانها در طول عمر رشد می‌کنند

خوکچه‌ها تقریبا تمام میوه‌ها و سبزی‌ها را می‌خورند در طبیعت آنها به علوفه خشک مثل یونجه خشک علاقه دارند و این باعث می‌شود تا دندانهایشان زیاد رشد نکند و همچنین یونجه منبع پرتئینی خوبی برای آنهاست. بدن خوکچه‌ها نمی‌تواند ویتامین «ث» را بسازد در نتیجه احتیاج دارد تا غذاهایی که این ویتامین را دارند بخورد مانند گوجه فرنگی اگر این ویتامین به بدنشان نرسد باعث مرگشان می‌شود. این حیوان به روزانه ۱۰ میلی گرم (۲۰ میلی گرم برای حامله‌ها) ویتامین «ث» نیاز داد که می‌تواند آن را از میوه‌ها و سبزی‌هایی مثل کرفس ٬ اسفناج ٬هویج ٬ سیب ٬کلم و گوجه بدست بیاورد. خوکچه معمولاً آب مورد نیاز بدن خود را از سبزی‌ها و میوه‌هایی که می‌خورد (مخصوصا کاهو) بدست می‌آورد اما اگر این میوه‌ها به اندازه کافی آب نداشته باشند باید به او آب داد. ناخنهایش نیز در اسارت رشد می‌کند که یا باید کوتاه شوند یا چیزی مثل تنه درخت در جای نگهداری آنها گذاشته شود تا ناخن‌ها ساییده شوند. سلامت تغذیه به وسیله تناسبی از دریافت کلسیم ٬منیزیوم٬فسفر و پتاسیم بدست می‌آید و به مقدار کافی به ویتامین‌های «آ»٬«دی» و «ای» نیاز دارد. رعایت نکردن این رژیم غذایی می‌تواند باعث مشکلات ماهیچه‌ای و دندانی و حتی سختی در زایمان بشود. بعضی منابع اظهار می‌دارند که این حیوانات مستعد گال و سنگ کلیه هستند و کمبود کلسیم می‌تواند باعث بروز این مشکلات در آنها بشود.

خوکچه‌های هندی در حال خوردن سبزی جات

خوکچه هندی در بچگی عادت غذایی خاصی ندارد و هر چه به آن غذا بدهند می‌خورد و باید عادت غذایی آن را تا قبل از به بلوغ رسیدن عوض کرد وگرنه بعد از بالغ شدن عادات غذایش بسیار سخت عوض می‌شوند. پیشنهاد شده‌است یک منبع غذایی دائمی برای خوکچه در نظر گرفته شود که همیشه در دسترسش باشد مثل علف خشک یا سایر غذاها چون این حیوانات به خوردن دائمی عادت دارند و اگر غذا در دسترسشان نباشد موهای خود را میجوند. زیرا دندانهای آنها در طول عمرشان به صورت پیوسته رشد می‌کند و برای اینکه دندانهاشان آنقدر رشد نکند که از دهانشان بیرون بزند باید دائما آنها را بسایند که این مشکل تمام جونده‌ها می‌باشد. تعدادی از گیاهان که برای این حیوان سمی هستند عبارتند از سرخس٬ سیب زمینی ٬گل آلاله و به طور کلی هر گیاهی که دارای پیاز است و از پیاز می‌روید برای این حیوان سمی دانسته شده.

سلامتی

خوکچه‌ای مبتلا به کژگردنی.

بیماریهایی که خوکچه هندی ممکن است به آنها مبتلا شود عبارتند از٬عفونت تنفسی٬اسهال٬بیماریهایی که به علت کمبود ویتامین سی بروز می‌کنند مانند کم تحرکی٬دمل چرکی که معمولاً در گردن نمایان می‌شود و علت آن علف خشکی است که درون گلو را خراش داده یا به علت زخمی در گردن در بیرون است٬یا عفونت به وسیله شپش یا نوعی کرم ریز یا قارچ.

کچلی به علت کرمهای ریز ممکن است عامل اصلی ریختن موی این حیوان باشد از نشانه‌های این بیماری می‌شود به خاراندن بیش از اندازه بدن٬ رفتار تهاجمی غیر عادی در هنگام لمس شدن (به علت دردی که حیوان می‌کشد) اشاره نمود. همچنین این حیوانات می‌توانند دچار شپش‌هایی شوند که در میان موهایشان راه می‌روند. این شپشها در میان موهای خوکچه تخم می‌گذارند و این تخمها به شکل لکه‌های سفید و سیاه چسبیده به موها دیده می‌شوند که بعضی وقتها این لکه‌ها شپش‌هایی هستند که ساکن هستند و حرکت نمی‌کنند. یک علت دیگر کچلی می‌تواند تغییرات هورمونی باشد که نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد.

.

Teddy guinea pig.jpg

برای اینکه بدن خوکچه هندی قوی تر باشد٬بدنش متراکم است تا بتواند راحت تر گرما و سرمای زیاد را تحمل کند. دمای بدنش بین ۳۸٫۵ تا ۴۰ درجه‌است و دمای ایده آل اطرافش مانند همان دمای مناسب برای انسان است (۱۸تا۲۴ درجه سانتی گراد). دمای هوای بیش از ۳۲ درجه برای خوکچه‌ها مخصوصا خوکچه حامله زیاد بوده و مرگبار است. جایی که خیلی پر رفت و آمد است برای خوکچه‌ها خوب نیست زیرا باعث ترسشان می‌شود و رطوبت محل زندگیشان نباید از۳۰٪تا۷۰٪ فراتر برود. آکواریوم محل خوبی برای نگهداری از آنان نیست زیرا رطوبت زیادی دارد. ویژگی‌های خوکچه هندی: 1- امکان برقراری ارتباط کامل با انسانها 2- بسیار رام و دوست داشتنی بدون نیاز به آموزش اولیه 3- شرطی شدن و یاد گیری آموزش‌های ساده 4- تنوع رنگی بسیار بالا 5- تنوع غذایی گسترده 6- نگهداری بسیار آسان و مناسب زندگی آپارتمان نشینی 7- جزء قدیمی‌ترین حیوانات خانگی

 



تاريخ : پنج شنبه 28 شهريور 1392 | 16:57 | نویسنده : عاطفه |




مورچه‌خوار جانوری است از بالاراستهٔ شگفت‌بندان (Xenarthra)، از راستهٔ کرک‌داران (Pilosa)، از زیرراسته کرم‌زبانان (Vermilingua). این حیوان در علف‌زارهای باتلاقی، سواحل رودخانه‌ها و جنگل‌های مرطوب آمریکای جنوبی و مرکزی زندگی‌ می‌کند.

نام شگفت‌بندان برای آن‌ها به این علت برای بالاراستهٔ این جانوران برگزیده شده که بندهای مفاصل بدن ایشان با دیگر گروه‌ها تفاوت بسیار دارد.

مورچه‌ها و موریانه‌ها در صورت احساس خطر، تقلا می‌کنند و گاز می‌گیرند، با وجود این آن‌ها آن قدر ریز و کوچک‌اند که پستانداران ‏مورچه‌خواری مانند پانگولین و آرمادیلو ترسی از آنها ندارند. آن‌ها در یک لحظه با زبان دراز و چسبناکشان ده‌ها مورچه یا موریانه را می‌مکند و ‏می‌خورند.

مورچه خوارانی که تنها در جنوب آمریکا یافت می شوند همه این نوع جانوران خود را برای تغذیه موریانه ها یا سایر حشرات نرم تن دیگر سازش داده اند. این مورچه خواران شامل سه دسته اند.

مورچه خواران بزرگ دومین دسته این گروه از جانوران به شمار می رود که اطلاعات علمی چندانی از آن در دست نیست. گرچه تعداد آنها کمیاب نیست. دو انگشتی یا مورچه خوار کوچک این جانور از دو نوع دیگر مورچه خواران کوچکتر و طول آن از 15 اینچ بیشتر نیست. با مقایسه یا مورچه خوار بزرگ که طول آنها به چهار پا می رسد خیلی کوچک است. مورچه خوار کوچک از جمله جانورانی هستند که به درخت و شاخه های درختان می آویزند با این حال مورچه خوار بزرگ روی زمین زندگی می کند.

مورچه خوار بزرگ چهار پا خزی به رنگ قهوه ای تیره و قهوه ای روشن دارد. موهای این جانور نسبتاٌ کوتاه است و مانند بقیه مورچه خواران دیگر پوزه ای بلند و باریک دارد و با آن می تواند از سوراخهای تنگ و باریک لانه موریانه و سایر حشرات را بیرون بکشد و بخورد. پاهای جلو این جانور سه پنجه و از سایر مورچه خواران تکامل یافته تر و کارآمد تر با چنگال های طویل و نوک تیز است این چنگالهای نوک تیز برای خراب کردن و گشودن لانه حشرات به کار می برد و گر چه چنگالهای همه مورچه خواران به نیرومندی چنگالهای مورچه خوار بزرگ نیست این جانور دمی دارد که با آن به دور شاخه های درختان و چیزهای سفت دیگر را محکم بگیرد. این دم به این جانور کمک میکند تا از درختان و جاهای بلند دیگر بالا برود و دم شبیه یک دست اضافی کمک می کند تا جانور شاخه های درختان را بگیرد و مانع از افتادن و سقوط خود شود.

دهان مورچه خوار بزرگ شبیه تیوب است و آن را از نوک پوزه بلند خود باز می کند. این جانور دندان ندارد و پوزه به خوبی و آسانی حشراتی را که شکار می کند مکشد و می تواند با این پوزه تا وسط لانه حشرات برای گرفتن آنها پیشروی کند زبان بلند و چوب مانندش برای حمل و آوردن حشرات به درون دهان نقش مهمی دارد. غذای مهم و اصلی مورچه خوار بزرگ حشراتی که آنها را با زبان دراز خود صیدمی کند و این خوردن حشرات کوچک جزو عادت و خوی جانور شده است.


حشره خوار بزرگ تنها یک بچه در یک زمان به وجود می آورد. بچه نخست بر پشت مادرش حمل می شود تا وقتی که بزرگ و قادر به تغذیه و حفظ خود از شر دشمنانش گردد. این خود در خرس کوالا استرالیایی که بچه اش را بر پشت خود حمل می کند وجود دارد.
ادنتاتا نیز از خانواده مورچه خواران و شامل تنبلهایی که خود را از یکسوی شاخه های درختان می آویزند و آرمادیلوهای تگزاس هستند.



براي نمايش در سايز اصلي بر روي نوشته كليك كنيد ، مشخصات تصوير هست 900 در720 پيكسل .



مراجعه به ادامه ی مطلب



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 28 شهريور 1392 | 16:23 | نویسنده : عاطفه |

 



تاريخ : چهار شنبه 20 شهريور 1392 | 21:30 | نویسنده : عاطفه |

جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در سال 1384 با مجوز رسمی وزارت کشور تاسیس شده و هدف آن ایجاد ارتباط هر چه بیشتر بین دامپزشکان شاغل در این حرفه و آگاهی دادن به کلینیک های حیوانات خانگی و همچنین دامپزشکان و علاقمندان به حیوانات خانگی می باشد. در حال حاضر بیش از یکصد عضو داشته و عضو جامعه جهانی دامپزشکان حیوانات کوچک  با آدرس www.wsava.org می باشد

اطلاعات عضویت جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک ایران را در صفحه http://www.wsava.org/association/isava می توان مشاهده کرد.

جلسات هیات مدیره جامعه بصورت هفتگی برگزار شده و به بررسی مسایل و مشکلات اعضا و کلینیک های دامپزشکی حیوانات خانگی می پردازد. 

در باره جامعه جهانی دامپزشکی حیوانات کوچک

جامعه جهانی دامپزشکی حیوانات کوچک  در واقع از جوامع دامپزشکی حیوانات کوچک تشکیل شده است. اعضای این جامعه را سازمان های دامپزشکی کشورهای مختلف تشکیل می دهند، هدف آنها اهمیت بخشیدن به بهداشت  ونگهداری حیوانات کوچک خانگی اعم از گربه ، سگ ، خرگوش ، خوکچه هندی و ... می باشد. در حال حاضر بیش از 180000 دکتر دامپزشک  در قالب 93 کشور و انجمن عضو این جامعه جهانی می باشند.

هدف اصلی و اولیه این جامعه جهانی در اختیار قرار دادن امکانات و اطلاعات پزشکی و جراحی  در زمینه حیوانات خانگی  و بالا بردن سطح کیفی آن می باشد که به روش های زیر انجام می شود.

جامعه جهانی دامپزشکی  به مبادله اطلاعات علمی بین دامپزشکان و همچنین بین جوامع دامپزشکی می پردازد.

هرسال یک کنگره دامپزشکی در یک کشور تحت نظارت و حمایت جامعه جهانی دامپزشکی برگزار می گردد ، و این کنگره ها شمار



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 16 شهريور 1392 | 16:2 | نویسنده : عاطفه |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.